Jak už to tak bývá, za velkými značkami vždy stojí i velké příběhy. Tento začíná 1. 1. 1867 ve Francii narozením Jeanne-Marie Lanvin. Chudá rodina, kde otec byl nepříliš úspěšným novinářem, se musela často spoléhat na pomoc svých přátel, mezi něž patřil například i spisovatel Victor Hugo. Jeanne se tedy od malička musela pěkně otáčet a pomáhat své matce s péčí o domácnost i dalších deset sourozenců.
Když byla v 16 letech přijata do učení k madame Felix netušila, že si u ní šitím klobouků vyšlapává cestičku k ohromné slávě.
Pozice vážené samostatné krejčové, kterou si brzy vydobyla díky svému talentu, přestávala stačit její ambiciózní povaze a touze dokázat něco velkého. V roce 1889 si tedy otevřela vlastní obchůdek s klobouky a svými výtvory rychle získávala srdce moderních Pařížanek.
Roku 1895 se provdala za italského šlechtice, jemuž porodila svou jedinou a milovanou dceru Marie-Blanche. Manželství však nemělo dlouhé trvání, tu pravou životní lásku Jeanne našla až 4 roky po rozvodu.
Tou největší láskou a inspirací pro budoucí hvězdu však byla její dcera. Jen díky ní odhalila svůj návrhářský talent, když pro ni vytvářela zajímavě střižené krajkované modýlky. Brzy chtěla každá maminka v Paříži pro svou dcerku stejné šaty jako nosívala malá Marie-Blanche a nejen pro ni, ale i pro sebe.
Kolekce tvořené pro matky a dcery nabíraly, díky mladistvému stylu, na popularitě a tak byl v roce 1920 otevřen první módní salon Lanvin. Aktivní a podnikavá Jeanne se stala uznávanou a vyhledávanou francouzskou návrhářkou nejen pro své neotřelé nápady,ale také díky svému smyslu pro něžnou romantickou krásu.
Ráda při tvorbě používala krajky, zaplétané ornamenty, květinové vzory a výšivky s korálky nebo perličkami.Každý model byl pečlivě provedený unikát.
Salon ji vyzvedl až na vrchol módní branže, prosperoval a měl bohatou klientelu. Časem byl také sortiment rozšířen o pánské oděvy, kožichy i luxusní spodní prádlo nebo dokonce dekorativní předměty nesoucí značku Lanvin. Tuto rozsáhlou nabídku koneckonců najdeme v módním domě Lanvin dodnes.
Roku 1927 okouzlil módní trh první parfém Lanvin Arpege. Říká se, že tuto vanilkovo-květinovou vůni poprvé vyzkoušela a zřejmě také pojmenovala dcera návrhářky. Bezmála stoletá „vůně Francie“ se dodnes drží na vyšších příčkách oblíbenosti. Původně byla k dostání v černém kulatém flakonu zdobeném zlatým znakem, který znázorňoval Jeanne Lanvin s její dcerou Marie-Blanche v plesových šatech. Tento znak patří i dnes ke značce Lanvin, avšak flakon parfému byl v roce 1992 změněn na průhledný a i původní složení vůně bylo maličko pozměněno.
Ve 20.letech se značka proslavila také masivní reklamou. Madame Lanvin umístila velkoryse pojaté inzeráty do módních časopisů, rozeslala katalogy a oblékala do své značky všechny figuríny ve výlohách po celém světě.
Ať už šlo o Stockholm nebo Athény, všichni znali značku Lanvin a její majitelku, jejíž modely předváděly pečlivě vybírané modelky i na zaoceánském parníku Normandie při plavbách z Paříže do New Yorku .
Díky návrhářčiným kontaktům s různými umělci dostává její tvorba značný nádech exkluzivity. Ve svých osobitých kreacích se inspiruje antickým Řeckem, starým Egyptem, severoafrickou kulturou i impresionismem.
Romantičností, úzkými živůtky a neobvyklými sukněmi tvoří modely Jeanne Lanvin protipól chlapeckého vzhledu modelů z dílny jiné dámy tehdejšího světa módy – Coco Chanel. Mezi těmito dvěma „královnami módy“ panovala vždy rivalita, ne-li přímo nepřátelství.
Kosmopolitní návrhářka J. Lanvin umírá v roce 1946 a svůj podnik tak přenechává jedinému dítěti. Marie-Blanche ale, ani s příchodem slavných návrhářů jako Giorgio Armani nebo Claude Montana, neudrží prestiž ani jméno společnosti.
Dávný lesk značky oživí až v roce 2001 nový kreativní ředitel Maročan Alber Elbaz, který hrdě a věrně pokračuje v odkazu zakladatelky. Díky němu rostou úspěchy v Evropě, Asii i na Středním východě.
Modely nadále navazují na tradici módního domu, typická je moderní romantičnost v podobě saténových šatů zdůrazňujících linii ženské postavy, vzdušné modely z organzy či detailně propracované koktejlky spojující tradici se současností.
V roce 2006 vytvořil Elbaz dokonce novou linii pánské módy, do níž vnesl uvolněnou eleganci.
O 4 roky později souhlasil s podílením se na kolekci pro švédskou značku H&M, která byla uvedena do zhruba 200 obchodů H&M po celém světě.
Článek vytvořila: Kateřina Kočandrlová. Zdroj obrázků: Lanvin oficiální FB