Louis Vuitton

lv-logo

Založeno: 1854

Země: Francie

Zakladatel: Louis Vuitton Malletier

Tagy: , , , , ,

Co Vám vybaví, když se řekne, Louis Vuitton? Nejspíše krásný jednoduchý monogram nebo šachovnice. Ano LV není třeba dlouho představovat. Snad každý v moderním světě ví, co si pod jménem Louis Vuitton vybavit. Ale pojďme se podívat trochu hlouběji pod pokličku tohoto světového giganta, který se nehodlá své prestiže a známosti jen tak vzdát. A co si budeme povídat, už pěknou řádku let se mu to s naprostým přehledem daří.

Celým jménem Louis Vuitton Malletier se narodil francouzskému tesaři roku 1821. Když mu roku 1835 bylo 14 let odešel do Paříže do učení, kde se úspěšně vyučil brašnářem. Zanedlouho poté byl pověřen Napoleonem III., aby vyráběl zavazadla pro jeho ženu – císařovnu Eugénii de Montijo.

První vlastní firmu si Vuitton založil až roku 1854, tedy ve svých třiatřiceti letech. Bylo to na 4 Rue Neuve des Capucines nedaleko náměstí Vendóme v Paříži. Ihned po otevření se zboží stalo velice žádaným. A jelikož byl mladý Louis velmi inovativní, brzy přišel s vlastními typy zavazadel. Do té doby se vyráběly jen neforemné kufry se zaoblenými víky. Kufry LV představené roku 1858 ale byly bytelné, perfektně okované, měly bezpečný zámek a hlavně byly ve tvaru kvádru. Tvar umožňoval kufry skládat na sebe a zajistit tak pohodlnější cestování. A v neposlední řadě plátno Trianon dělalo kufry lehčí a vzduchotěsnější.

Jméno si firma Louis Vuitton vybudovala především na kvalitě své práce, jež zahrnuje kvalitní materiály a jejich precizní zpracování, nadčasový design a hlavně praktičnost. To vše můžeme shrnout do jednoho jediného slova, které naprosto přesně vykreslí vše, co jsme si tu doposud vyjmenovali, tím slovem je LUXUS.

A jelikož tento luxus stojí výrobce a návrháře velké úsilí a je spojen s dlouhou tradicí, je na místě si za produkty LV připlatit. S naprosto klidným srdcem lze říci, že právě zde cena odpovídá kvalitě. Věděli jste například, že na kousky LV dostanete doživotní záruku?
Značka Louis Vuitton ale určitě není jen a pouze o zavazadlech a kabelkách. Pokud Vaše srdce při pohledu na monogram či kultovní šachovnici vrní blahem, můžete si ho pořídit na nepřeberném množství výrobků jako jsou například peněženky, kravaty, šátky Louis Vuitton, šály, dokladovky, diáře, boty, oblečení, čepice, klobouky a dokonce třeba i průvodce v každé zemi, což už je velký nadstandard. Navíc na každé věci od LV můžete mít vlastní iniciály.

Pokud se ještě na chvíli vrátíme ke zmíněnému luxusu, samotnou koupi například kabelky můžeme vnímat jako takový malý soukromý obřad zorganizovaný jen a jen pro vás u jednoho z mnoha LV „oltářů“. I samotný nákup v jednom z luxusních butiků Louis Vuitton je tak trochu zážitkem. Výborně proškolená sympatická obsluha. Člověk u dveří, který Vám při příchodu a odchodu otevře atd. Prostě detaily, které u levnějších značek nejsou běžné.

Každá dražší značka má ale i své nepřátele. A tento gigant světového kalibru je bohužel nejčastějším terčem. Snad pro jeho slávu se LV velice často padělá a otázkou zůstává zda je to pro něj dobře nebo špatně. Přece jen si můžeme být zcela jisti, že kdyby se tyto dnes už kultovní kabelky, kufry nebo peněženky nelíbily a mohl si je dovolit každý, nikdo by se prací s padělky nezabýval. Naneštěstí pro kupující takzvaných „fejků“ je jejich nošení společenské faux pas.

Vraťme se ale zase k historii. Vuittonova dílna se velice rychle po svém založení těšila velkým úspěchům, a tak se rozrůstala a s převratnými novinkami budila rozruch i daleko za hranicemi domovské Paříže. I cestovatelé si nezničitelná zavazadla s monogramem tak oblíbili, až kvůli nim byl vyroben v roce 1868 speciální kufr na cesty do tropů s názvem Zinc.

Módní značka Louis Vuitton byla celosvětově uznávaná už když se ve Francii vzrušeně debatovalo o nové pařížské chloubě- Eiffelově věži. Narozdíl od konkurence se zde každé přání zákazníka vždy převedlo do reality a značka vždy na trh přicházela s něčím novým. Jen pro příklad, cestovatelům na expedici do Konga zhotovil Louis speciální kufr pojmenovaný Bed-Trunk, který se dal rozložit na pohodlné lehátko s úložným prostorem.

Roku 1880 společnost převzal syn Georges Vuitton, který nezůstával za svým otcem pozadu a otevřel si pobočku na Londýnské Oxford Street. Mimo jiné vytvořil první bezpečnostní zámek na klíč, napsal velmi úspěšnou knihu o historii i současnosti cestování, vymyslel další typy a druhy zavazadel a především vytvořil tradiční plátno – Monogram. Ani Georgesův syn Gaston-Louis dlouho neváhal a brzy se do rodinného podniku zapojil. A tento rodinný podnik, jak už bylo řečeno, se předával z generace na generaci. Jako posledního jsme na vrcholu mohli vidět dědice Patricka Louise Vuittona. Dokonce už ale i jeho syn Benoit-Louis Vuitton je nyní ředitelem oddělení hodinek.

S jistotou můžeme říci, že vlastnit a nosit produkt LV je známka určité prestiže a současně také privilegium nosit naše vlastní umělecké dílo, vytvořené ručně a s láskou. K velkým milovníkům dílny LV patřili a patří například Charlie Chaplin, Audrey Hepburn, Marlene Dietrich, Jerry Lewis, Sharon Stone, Harrison Ford, Elton John, David Beckham, Uma Thurman, Madonna a mnoho dalších známých či neznámých lidí, kteří si potrpí na kvalitu.

Louis Vuitton je známý také pro svoje prvotřídní designové reklamní kampaně a precizně upravené výlohy, které stojí za to si aspoň prohlédnout, i když už přímo nenakupujeme. Ten závan luxusu jde cítit i přes sklo výkladní skříně.

Přelomová řada kabelek a zavazadel byla uvedena na trh roku 1985 a byla nazvána EPI. Změna nastala s barvou kůže, do té doby se kůže nebarvila.

V roce 1987 došlo k zásadní změně ve vlastnictví značky. Spojením módní značky Louis Vuitton, šampaňského Moet et Chandon a značky koňaku Hennessy vznikla skupina LVMH, která dnes vlastní další desítky luxusních značek jako Dior, Fendi, Bulgari a další. V roce 2012 měla značka Louis Vuitton neuvěřitelný obrat 28 mld. dolarů. V roce 2013 zaujímá v žebříčku časopisu Forbes „The World’s most valuable brands“ 10. příčku s hodnotou 29,9 mld. dolarů.

Snad nejznámější „vuittonkou“ je ta s názvem NEVERFULL, která byla uvedena na trh roku 2007 a okamžitě se celosvětově zařadila mezi tzv. „iconic bags“. Vyrábí se ve třech velikostech a od roku 2013 i v EPI kůži. Věděli jste, že unese až 100 kg?

Dlouhých 16 let byl až do roku 2013 kreativním ředitelem Marc Jacobs.

Nyní můžeme módní domy Louis Vuitton najít po celém světě. Zvláště v Asii a hlavně Japonsku má LV asi největší popularitu a touto značkou jsou nyní Japonci zcela posedlí. V Praze můžeme najít Louis Vuitton Prague v Pařížské ulici číslo 13.

Jako poslední tečkou za příběhem velikého Louise Vuittona by mohl zaznít fakt, že na pravou nefalšovanou „vuittonku“ se vyplatí našetřit. Jasně, můžeme si koupit levnější značkové kabelky. Ale užít si LV je něco jiného. Užít si to celé od první ušetřené stokoruny, přes samotný akt koupě až po nošení. Zde nelze říci „pro nošení až do konce“, protože LV kabelky jsou nesmrtelné a pokud máte k takovému skvostu úctu může se dědit z generace na generaci. Určitě je to tedy tak trochu životní investice.

Článek vytvořila: Lucie Kramperová. Zdroj obrázků: Google.com, Louis Vuitton official page

Líbí se vám tato značka? Dejte jí Like!