Karl Lagerfeld

karl lagerfeld logo

Založeno: 1983

Země: Německo

Zakladatel: Karl Otto Lagerfeldt

Tagy: ,

Vůdčí osobnost mezinárodní návrhářské scény, excentrický představitel sebe sama a kreativní talentovaný umělec Karl Lagerfeld neznamená pouze značku, ale i mnoho let působení v oboru, který rozhodujícím způsobem ovlivnil.

Jeden z neuznávanějších a nejvlivnějších návrhářů druhé poloviny 20. století, rodným jménem Karl Otto Lagerfeldt, se narodil v Hamburku 10.9.1933. On sám rád tvrdí, že rok jeho narození je 1938, ale německý deník Bild am Sonntag zveřejnil rozhovory s jeho třídním učitelem a bývalými spolužáky, kteří potvrzují dřívější datum.

Karlův otec, pocházející ze švédské rodiny, se věnoval bankovnictví a zbohatl na uvedení kondenzovaného mléka do Evropy. Jeho matka, o dost mladší než otec, byla milovnicí módy a vůní a byla to právě ona, kdo měl veliký vliv nejen na jeho život, ale i jeho kariéru.

Již v dětství se Karl naučil plynně hovořit anglicky, italsky i francouzsky a učebnicemi dějepisu listoval spíše kvůli dobovému oblečení než kvůli válkám a bitvám. Móda se stávala jeho vášní.

Ve svých 20 letech emigroval Karl Lagerfeld s matkou do Paříže a o dva roky později poslal jednu ze svých skic do soutěže pro všechny mladé neprofesionální návrháře – Internationall Wool Secretariat Competition. Toho roku se přihlásily tisíce soutěžících, mezi nimi byl například i Yves Saint Laurent, který si odnesl první cenu v kategorii šatů.

I Lagerfeld uspěl a kromě ocenění za nejlepší návrh kabátu získal i práci u Pierra Balmaina, mladíkovi se tak pootevírají dveře pařížské haute couture, kterou brzy dobude. U značky Balmain zůstal do roku 1958, a poté odešel k Jeanu Patouovi, kde mu práce sice přinesla mnoho zkušeností, nikoliv však radost. Po roce tedy skončil s úmyslem vrátit se ke studiu, ale ani to mu nepřinášelo pocit spokojenosti, a tak, jak sám řekl, strávil dva roky hlavně na plážích a studoval jen život.

V této době navštěvoval pravidelně tureckou věštkyni návrháře Christiana Diora Madame Zereakian, která mu předpověděla úspěch ve světě módy i parfémů. A nemýlila se.

V 60. a 70. letech se již Karl Lagerfeld angažuje na mnoha frontách. Inspiraci dle svých slov nachází úplně všude. Jeho jméno je spojováno se značkou Chloé, kde získává volnou ruku při navrhování dámské kolekce a bere dech černo-bílými dekorativními modely s rafinovaným šikmým střihem z kolekce nazvané Deco.

Svůj talent uplatňuje také u Fendi, značky luxusních kožešin. V roce 1983 přechází ke značce Chanel, která pod jeho vedením získává na mladistvosti a dostává se na vrchol haute couture. Spojením předválečné klasiky a současných moderních trendů vznikají pod jeho rukama nové kombinace: kožená bunda s džínovou minisukní či rustikální šněrovací kozačky se splývavými žoržetovými sukněmi. Legendárními se staly také ,,automobilové šaty“ s prošíváním připomínajícím nárazníky a otvory inspirovanými detaily chladiče.

Téhož roku zakládá nekonvenční Lagerfeld také vlastní značku. Mezi jeho modely, o kterých se říká že jsou inteligentní a sexy, patří především ležérní saka v jeho oblíbených jasných barvách a měkké úpletové oblečení.

Přestože jako návrhář putoval dlouho od značky ke značce, podařilo se mu vytvořit svůj vlastní styl, díky němuž se stal absolutní módní legendou. Lagerfeld nemá strach zkoušet nové věci a jeho modely se vyznačují výrazností a značným smyslem pro humor – například legendární ,,sprchové šaty“ s motivem tryskající vody vyšitým z korálků, netradiční vyjížďkové šaty a v neposlední řadě množství výjmečně výstředních klobouků. Kult udělal i z klasické kabelky Chanel, jejíž motiv použil na náušnice, klobouk nebo čelenku do vlasů.

Důkazem výstřednosti tohoto muže je také to, že na začátku 90. let oslovil několik striptérek a bývalou italskou hvězdu filmů pro dospělé – Moanu Pozzi,  aby se jako modelky zúčastnily přehlídky jeho, již zmíněné, černobílé kolekce. To zapříčinilo, že Anna Wintour, americká šéfredaktorka časopisu Vouge, během této přehlídky vstala a odešla.

Další zajímavostí je také, že se v roce 2001, společně s Calvinem Kleinem, stal terčem dortového útoku na módní akci v Lincolnově Centru v New Yorku, který měli na svědomí členové organizace pro ochranu zvířat PETA, protestující proti nošení pravých kožichů.

Karl Lagerfeld také na modelech pro koncertní tour zpěvačky Kylie Minogue a navrhl některé modely pro celosvětovou koncertní šňůru Madonny.

V roce 2004 vytvořil kolekce pro zasilatelský dům Quelle a následovaly dámské i pánské modely pro švédský řetězec s módním oblečením H&M. Tato limitovaná edice byla uvedena ve vybraných obchodech 12.11.2013 a za pouhé dva dny musela firma oznámit, že téměř všechno zboží je již vyprodáno. Kromě toho navrhl třeba koncertní křídlo pro značku Steinway a řídil fotografickou reklamní kampaň pro Adidas. Karl Lagerfeld navrhnul také limitovanou kolekci brazilských voňavých plastových bot Melissa.

O rok později se stal hlavní postavou reality show Signé Chanel, která dokumentovala vytváření podzimní a zimní dámské kolekce značky Chanel.

V současné době, kdy je rozený talent Karl Lagerfeld stále uměleckým ředitelem Chanel, šokuje a zároveň uchvacuje své okolí nejen svými návrhy, ale i parfémy, fotografickým uměním a nepochybně prostořekostí, která jen podtrhuje jeho výstřednost a originalitu.

Článek vytvořila: Kateřina Kočandrlová. Zdroj obrázků: Google.com, Karl Lagerfeld official page

Líbí se vám tato značka? Dejte jí Like!