Calvin Klein

ck-logo

Založeno: 1968

Země: USA

Zakladatel: Calvin Klein

Tagy: , , ,

Unisex oblečení, provokativní reklamní kampaně i minimalismus, to vše má společné značka Calvin Klein, která nese jméno po svém zakladateli a návrháři, jenž je považován za mistra barev a experimentování.

Calvin Klein, narozený roku 1942 do rodiny maďarských emigrantů, patří k trojici velkých amerických návrhářů (společně s Ralphem Laurenem a Tommym Hilfigerem) pocházející z Bronxu. Stejně jako jeho jmenovaným kolegům i jemu se splnil obrovský americký sen – vytvořil značku, kterou dnes znají ženy i muži po celém světě.

Zájem o módu projevoval Calvin již od dětství a tak naprosto bez váhání zvolil studium na střední návrhářské škole a poté na Fashion Institute of Technology na Manhattanu. Jeho talentu si brzy všiml samozvaný pařížský playboy baron von Gunzburg, pod jehož patronátem se Calvinovi začalo velmi dobře dařit, získal nejen přízeň společenské smetánky, ale i nové lukrativní zakázky.

V roce 1968 návrhář zakládá, společně se svým letitým přítelem Barrym Schwartzem, značku Calvin Klein Limited (nebo zkráceně CK) a otevírá obchod v New Yorku, v němž zakrátko představuje první kolekci dámských a pánských kabátů.

O rok později se již objevuje na titulní stránce časopisu Vogue a rozšiřuje dámskou kolekci o klasická saka, spodní prádlo a sportovní módu.

Obrat obchodu se rázem zvýšil až na desítky milionů dolarů a významná ocenění, této vzcházející hvězdy nové generace, na sebe nenechala dlouho čekat. Již v roce 1973 získal prestižní cenu Amerických módních kritiků, která mu náležela i po další tři roky.

Kolekce Calvina Kleina v tomto období odpovídají klasickému stylu – oblečení je ležérní, bez zbytečných ozdob a zcela proti duchu doby je zhotoveno z přírodních materiálů jako je balvna, tvíd, len, kašmír nebo kůže.

Konec 70.let přinesl navíc rozšíření sortimentu o řadu doplňků jako pásky, šátky, sluneční brýle, kosmetika a dokonce i boty.

Módní bombou se staly jeho kolekce džín, které poutaly pozornost, dnes již běžnou součástí  – nápisem značky na zadní kapse. Reklamní plakáty, propagující je, pojal Klein po svém a  šokoval nejen puritány. Na snímku od slavného Richarda Avedona je mladičká herečka Brooke Shields oděná pouze do rourových džín Calvin Klein a vše je doplněno sloganem: „Víš co se ještě vejde mezi mne a calvinky? Nic!“ A tak, i přes a negativní ohlasy feministek, měly džíny o odbyt postaráno. Během prvního týdne prodeje zmizelo z pultů 200 000 kusů.

Mít džíny tohoto módního mága bylo zkrátka v 80.letech přímo povinností každého moderního člověka.

Ať už šlo o kalhoty nebo cokoliv jiného nosící značku CK, reklamní strategie byla vždy dokonale propracovaná tak, aby se zaryla do podvědomí zákazníků a vzbudila v nich zájem. Návrhář je znám svým výběrem mladých modelů, modelek a celebrit propagujících značku v sexy pozách plných smyslnosti a originality.

Neméně vyzývavá byla i kampaň v roce 1994 na parfém Obssesion jejíž tváří se stala Kate Moss představující extrémně štíhlou nahou lolitku, která je ztělesněním pohlavně neutrální krásy. Vůně Calvin Klein patří všeobecně k nejprodávanějším na světě.

V 90. letech se společnost zaměřila na spodní prádlo a na trh uvedla vysoce úspěšnou kolekci unisexového prádla a především boxerek. Propagace této kolekce byla masivně podpořena fotografiemi  slavného a svalnatého Marka Wahlberga v bílých slipech, a tak se značka Calvin Klein stala také první vlaštovkou v oblasti designového spodního prádla.

Roku 1997 se zaměřila firma na výrobu hodinek, protože jak Klein tvrdí: ,,Pro muže jsou hodinky vlastně tím jediným skutečným módním doplňkem, kterým může vyjádřit svůj vkus.“

Součástí týmu módního domu byly známý designéři jako Jil Sander, Romeo Gigli či Italo Zucchelli. Tváří této luxusní značky se kromě Kate Moss stala i Mischa Barton, Natalia Vodianova Scarlett Johansson nebo fotbalisté David Beckham a Fredrik Ljungberg.

A co že vlastně je ta, již několikrát zmíněná, unisex móda, jejímž průkopníkem je Calvin Klein nazýván? Unisex trička, kalhoty i prádlo. To vše jsou kousky, které mohou nosit jak ženy, tak i muži. Netýká se to však jen oblečení, také parfém ck one Shock je určen pro obě pohlaví.

Své impérium Calvin Klein prodal v roce 2005 americkému výrobci triček Philips Van Heusen za 430 milionů dolarů.

Módní vizionář, který se nikdy nebál provokací a kontroverzí z  modní branže ale nezmizel, nadále se zúčastňuje přehlídek a dalších módních akcí.

V ČR si značku Calvin Klein můžete pořídit např. na módním e-shopu
DIFFERENT.CZ/CALVIN-KLEIN 😉

Článek vytvořila: Kateřina Kočandrlová. Zdroj obrázků: Calvin Klein oficiální FB

Líbí se vám tato značka? Dejte jí Like!